Më 16 tetor 2025, “Vila 31” në Shqipëri, ekskluzivisht e njohur si rezidenca e diktatorit Enver Hoxha, u hap për herë të parë për publikun si një rezidencë artistësh. Kjo hapje, megjithatë, erdhi pas një periudhe të gjatë planifikimi dhe dekadash izolimi. Ajo ndodhi në prag të 11 prillit, përkujtim i vdekjes së Hoxhës, dhe simbolizon vështirësitë që qytetarët shqiptarë përballen për të reflektuar mbi të kaluarën e tyre. Aktualisht, qasja në këtë ish-rezidencë është e kufizuar veçanërisht për rastet e jashtëzakonshme, duke treguar mungesën e gatishmërisë së elitës politike për t’u përballur me të kaluaran.
Hoxha ishte arkitekti i një regjimi që e izoloj Shqipërinë nga botë të jashtme, duke krijuar një nga diktaturat më të egra revolucionare në histori. Sipas raporteve, Hoxha ndërtoi rreth një milion bunkerë në të gjithë vendin, një tregues i frikës dhe paranoia që e karakterizonte. Ai ndërpreu marrëdhëniet me Jugosllavinë, Bashkimin Sovjetik dhe Kinën, duke besuar se socializmi i tij mund të mbijetonte pa influencat e jashtme, që përfundimisht çoi në varfëri ekstreme për shqiptarët.
Në vitin 1990, pas vdekjes së Hoxhës, shumë pritetin një çlirimin nga izolimi. Megjithatë, Shqipëria vazhdoi të jetë nën pushtetin e një regjimi të ngjashëm dhe pa ndryshime domethënëse. Monumentet në nder të Hoxhës zbuluan vazhdimin e kultit të tij personal, ndonëse shumë shqiptarë braktisën vendin dhe brezi i ri filloi të distancohej nga kjo e kaluar.
Sot, në përpjekje për të reflektuar mbi periudhën e errët, politikanët shpesh flasin për “të kaluarën e dhimbshme”, duke sugjeruar se duhet ta lënë pas së kaluarës, por pa një përballje të vërtetë me atë. Ndonëse historia e Hoxhës është ende e pranishme, një pjesë e madhe e shoqërisë shqiptare duket se është e angazhuar me sfidat e përditshme, duke e lënë të kaluarën të përballet më një situatë të pasigurt dhe të mbyllur.










